Logo Fondazione Paolini

Essays in Periodicals and Books

  • G. Celant, "Giulio Paolini", in Forma Nueva (Madrid/Barcellona), no. 14, March 1967, pp. 63-64;
    in Italian as "Prima della 'pittura', Giulio Paoilni", in Marcatrè (Milan), no. 30-33, July 1967,
    pp. 268-273
  • C. Lonzi, "Giulio Paolini", in Marcatrè (Milan), no. 30-33, July 1967, p. 270.
  • T. Catalano, "Giulio Paolini 1960-1968: il sillogismo dell'immagine", in Flash Art (Rome), no. 12, [October] 1969, n. pag.
  • G. Brizio, "Giulio Paolini ovvero 'quam raptim ad sublimia'", in graphicus (Turin), vol. 52, October 1971, pp. 36-39.
  • M. Volpi Orlandini, "Paolini: 'nuova confutazione del tempo'", in QUI arte contemporanea (Rome),
    no. 8, June 1972, pp. 57-58.
  • G. Celant, "Item perspectiva. Opere recenti di Giulio Paolini", in Domus (Milan), no. 516, November 1972, pp. 45-48.
  • T. Trini, "Giulio Paolini", in Art press (Paris), no. 4, May - June 1973, pp. 14-17.
  • M. Volpi Orlandini, "L'artista dell'avanguardia che piace allo storico dell'arte", in Bolaffiarte (Turin),
    vol. IV, no. 31, June - July 1973, pp. 84-87.
  • T. Trini, "Giulio Paolini, un decennio", in Data (Milan), no. 7-8, Summer 1973, pp. 60-67 (part I)
    and no. 9, Autumn 1973, pp. 38-41 (part II).
  • M. Volpi Orlandini, La retina e l'inconscio. Note di arte contemporanea, Palermo: Palumbo Editore, 1973, pp. 148-151.
  • M. Calvesi, "Paolini al di là del vedere", in Corriere della Sera, 30 December 1973, p. 13.
  • G. Celant, "Image of the Image", in art and artists (London), vol. 9, no. 98, May 1974, pp. 12-17.
  • H. Martin, "Giulio Paolini. L'absolu est inexplicable", in L'Art Vivant (Paris), no. 53, November 1974, pp. 12-14.
  • I. Calvino, "La squadratura", in G. Paolini, Idem, Turin: Giulio Einaudi Editore, 1975, pp. V-XIV.
  • G.B. Salerno, "L'invenzione di Paolini", in Art Dimension (Rome), no. 3, July - September 1975, pp. 20-22.
  • R. Barilli, "Fantasmi fatti a macchina", in L'espresso (Rome), 7 December 1975.
  • T. Trini, "Giulio Paolini. Come l'immaginario si ribella all'immaginazione", in Data (Milan), no. 20,
    March - April 1976, pp. 88-91 (expanded version of the article "Le sprigioni" published in Studio Marconi (Milan), no. 3-4, 5 February 1976, pp. 1, 3-5, and in Giulio Paolini. "Una collezione '60/'80", Milan: Studio Marconi, 1990, pp. 72-75).
  • F. Menna, "Doppio ritratto (alla maniera) di Paolini", in Studio Marconi (Milan), no. 4-5, Milan,
    20 April 1978, p. 61 (conversation that took place on 9 February 1978 at the Museo Diego Aragona Pignatelli Cortes, Naples, on the occasion of the opening of Paolini's solo exhibition).
  • M. Diacono, "Le deArt et son Double: the Art of Vision", in Giulio Paolini. Idem (VII) regesto delle opere come modello di sei immagini teoriche, exh. cat., Bologna: Galleria Mario Diacono, 1978.
  • D.A. Williams, "The eye of power. The works of Giulio Paolini", in ZG (London), no. 1, January 1980, n. pag.
  • I. Tomassoni, "Giulio Paolini", in Flash Art (Milan, Italian edition), no. 94-95, January - February 1980, pp. 5-10.
  • G. Celant, "'Del bello intelligibile': l'architettura paoliniana", in Il limite svelato. Artista Cornice Pubblico, exh. cat., Turin/Milan: Mole Antonelliana and Electa, 1981, pp. 17-18
  • H. Szeemann, "Dossier G.P.", in Id., Museum der Obsessionen, Berlin: Merve Verlag, 1981,
    pp. 37-43 (taken from Giulio Paolini, exh. cat., Amsterdam: Stedelijk Museum, 1980, pp. 1-4).
  • G. de Marchis, "Giulio Paolini", in Thoughts and Action. Joseph Beuys, Daniel Buren, Dan Graham, Bruce MacLean, Giulio Paolini, exh. cat., Tokyo: The Japan Foundation and Flex Co. Ltd, 1982,
    pp. 117-118 in Japanese, 119-121 in Italian.
  • G. Celant, in Giulio Paolini. L'exil du cygne, Florence: Fratelli Alinari Stamperia d'Arte, 1983, folder containing a plate printed by phototype-setting and a text by the author in Italian and English (expanded version of the essay published in Il limite svelato. Artista Cornice Pubblico, exh. cat., Turin/Milan: Mole Antonelliana and Electa, 1981, pp. 17-18).
  • M. Grüterich, "Giulio Paolini", in Eine Kunst-Geschichte in Turin 1965-1983 / Una storia d'arte a Torino 1965-1983, exh. cat., Cologne/Turin: Kölnischer Kunstverein and Daniela Piazza Editore, 1983, pp. 79-82 in German, 84-88 in Italian.
  • H. Friedel, "Der doppelte Blick", in Der Traum des Orpheus. Mythologie in der italienischen Gegenwartskunst 1967 bis 1984, exh. cat., Munich: Städtische Galerie im Lenbachhaus, 1984,
    pp. 72-74.
  • C. Spadoni, "Giulio Paolini", in Figure. Teoria e critica dell'arte (Rome), vol. 3, no. 7, 1984, pp. 92-99.
  • R. Blouin, "Giulio Paolini. L'Image comme transcription d'elle-même / The Image as a Transcription
    of Itself", in Vanguard (Vancouver), vol. 15, no. 1, February - March 1986, pp. 34-37, in French and English.
  • A. Zevi, "Le repliche del naufragio / The replicas of the shipwreck", in L'Architettura (Rome),
    vol. XXXVII, no. 433, November 1991, pp. 906-910, in Italian and English.
  • D. Semin, "Giulio Paolini", in Id., L'arte povera, Paris: Museé national d'art moderne Centre Georges Pompidou, 1992, pp. 40-43.
  • S. Vertone, "Il pronome in anticamera", in Inside Out - Museo Città Eventi, exh. cat., Prato/Milan: Centro per l'Arte Contemporanea Luigi Pecci and Edizioni Charta, 1993, pp. 23-26.
  • L. Busine, "Giulio Paolini. Doublures (extraits)", in Digraphe (Paris), no. 67, February 1994,
    pp. 110-123 (excerpt from Id., Les Doublures de Giulio Paolini, Bruxelles: Édition Lebeer-Hossmann, 1986).
  • M. Bertoni, "Giulio Paolini. Dove vedo", in Critica e documentazione, supplement no. 7 to the journal Segno (Pescara, no. 132), April 1994, pp. 14-25 in Italian, 26-35 in English.
  • C. Limentani Virdis, "Giulio Paolini. Una tela bianca, un semplice oggetto", in Anfione Zeto (Venice), vol. 5, no. 10, 1994, pp. 128-130.
  • V. Baradel, "Un concettuale al Palazzo della Ragione", in Op. cit. (Naples), no. 93, May 1995,
    pp. 37-46.
  • R. Deidier, "La lingua della visione: Calvino e Giulio Paolini", in Id., Le forme del tempo. Saggio su Italo Calvino, Milan: Guerini Studio, 1995, pp. 135-170.
  • M. Belpoliti, monographic chapter dedicated to the relationship between Calvino and Paolini, in Id., L'occhio di Calvino, Turin: Giulio Einaudi Editore, 1996, pp. 159-167 (further references to Paolini
    on pp. 39-40, 132).
  • D. von Drathen, "Giulio Paolini. Der blinde Blick des Sehers", in Künstler. Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst (Munich), series no. 33, no. 7, 1996.
  • M. Vescovo, "Giulio Paolini", in Cimal. Arte internacional (Valencia), no. 46, 1996, pp. 17-21.
  • E. Franz, "Visibilité du général. Une description de 'Del Bello Intelligibile', œuvre de Giulio Paolini",
    in Pratiques. Réflexions sur l'Art (Rennes), no. 2, Autumn 1996, pp. 34-46 (from Giulio Paolini.
    Del bello intelligibile
    , exh. cat., Bielefeld: Kunsthalle Bielefeld, 1982).
  • M. Bertoni, "All'incrocio di due sguardi infiniti. La scrittura e il modello. Per Giulio Paolini", in Id.,
    Tempi e forme. Una ricerca sulle arti visive contemporanee, Turin: Hopefulmonster, 1998,
    pp. 221-228.
  • M. Unterdörfer, "Giulio Paolini", in Id., Die Rezeption der Antike in der Postmoderne: der Gipsabguss in der italienischen Kunst der siebziger und achziger Jahre, Weimar: VDG Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, 1998, pp. 48-54, with a complete list of the antique sculptures referred to
    in the artist's works on pp. 139-148.
  • M. Disch, "Giulio Paolini", in Numero Zero (Siena), Autumn 1998, pp. 40-44.
  • S. Bann, "Giulio Paolini", in M. Newman and J. Bird (eds.), Rewriting Conceptual Art, London: Reaktion Books, 1999, pp. 169-185.
  • M. Dalla Bernardina, "Les autoportraits de Giulio Paolini", in Ligeia (Paris), no. 29-30-31-32, October 1999 - June 2000, pp. 5-11.
  • N. Bätzner, "Giulio Paolini", in Id., Arte Povera. Zwischen Erinnerung und Ereignis: Giulio Paolini, Michelangelo Pistoletto, Jannis Kounellis, Nuremberg: Verlag für moderne Kunst, 2000, pp. 53-105.
  • V. Mauron, monographic chapter in Id., Le signe incarné: ombres et reflets dans l'art contemporain, Paris: Éditions Hazan, 2001, pp. 97-101.
  • A. Rorimer, monographic chapter in Id., New Art in the 60s and 70s. Redefining Reality, London: Thames & Hudson, 2001, pp. 64-69.
  • S. Zuliani, "Giulio Paolini. 'L'artista è lontano'", in Id., Scritture dell'arte. Riflessioni Figure Incroci, Naples: Istituto Italiano per gli Studi Filosofici, La Città del Sole, 2002, pp. 75-85.
  • G. Bertoncini, monographic chapter on Paolini and Italo Calvino's "long-distance conversation",
    in Id., Narrazione breve e personaggio. Tozzi, Pirandello, Bilenchi, Calvino, Macerata: Quodlibet Studio, 2008, pp. 151-165.
  • M. Volpi, "L'occhio senza tempo. Saggi di critica e storia dell'arte contemporanea", Rome: Lithos Editrice, 2008, pp. 256-257.
  • M.F. Pepi, "Italo Calvino e Giulio Paolini. Idem: un libro, un quadro", in Italianistica. Rivista di letteratura italiana (Pisa/Rome), vol. XXXVIII, no. 3, September - December 2009, pp. 143-158.
  • M. Dantini, Gradus ad Parnassum. Giulio Paolini, "Autoritratto", 1969, in Palinsesti. Contemporary Italian Art On-Line Journal, vol. 1, no. 2, 2011, pp. 1-11.
  • V. Russo, "Giulio Paolini in Rai", in L'uomo nero. Materiali per una storia delle arti della modernità (Milan/Udine), vol. VIII, no. 7-8, September 2011, pp. 163-181.
  • E. Volpato, monographic chapter in "Iconografie della malinconia", in Collezioni. Volume 3: Allestimento 2011-2013, edited by D. Eccher, Turin: GAM Galleria Civica d'Arte Moderna e Contemporanea and Umberto Allemandi & C., 2012, pp. 208-213.
  • I. Splendorini, "Apocryphie, tautologie et vertige de la multiplication. Se una notte d'inverno un viaggiatore et l'œuvre de Giulio Paolini", in Italies. Revue d'études italiennes (Aix-en-Provence),
    no. 16, 2012, pp. 325-347.
  • I. Bernardi, "Collezione privata (1998) di Giulio Paolini. Un'opera / un percorso dal molteplice all'uno", in "senzacornice. rivista online di arte contemporanea e critica", no. 4, September - October 2012.
  • M. Dantini, "Giulio Paolini e l'Autoritratto con il Doganiere", in doppiozero, 27 November 2013; English translation available on-line from 27 June 2015.
  • J. Lageira, "Giulio Paolini. Ut pictura poesis", in Id., Regard oblique. Essais sur la perception, Brussels: La Lettre volée, 2013, pp. 83-120.
  • B. Satre, "Giulio Paolini, entre fragment et fragmentation", in influxus, on-line journal, 28 May
    2014.
  • T. Migliore, "Ritratti 'portratti'. Giulio Paolini e l'identikit dell'artista", in L'immagine che siamo. Ritratto e soggettività nell'estetica contemporanea, edited by M.G. Di Monte, M. Di Monte, H. de Riedmatten, Rome: Carocci editore, 2014, pp. 119-134.
  • D. Soutif, "Filigranes. Giulio Paolini, le premier tableau et l'histoire de l'art", in Cahiers du Musée national d'art moderne (Paris), no. 137, Fall, 2016, pp. 72-91 (original text, first published in Italian and in English in S. Bann et al., Il passato al presente, 'In tema' series no. 2, Turin/Mantua: Fondazione Giulio e Anna Paolini and Corraini Edizioni, 2016, pp. 52-117, see www.fondazionepaolini.it, Fondazione/Pubblicazioni/Collana "In tema").

Download List