Logo Fondazione Paolini

Essays in Periodicals and Books

  • G. Celant, "Giulio Paolini", in Forma Nueva (Madrid/Barcellona), no. 14, March 1967, pp. 63-64;
    in Italian as "Prima della 'pittura', Giulio Paoilni", in Marcatrè (Milan), no. 30-33, July 1967,
    pp. 268-273
  • C. Lonzi, "Giulio Paolini", in Marcatrè (Milan), no. 30-33, July 1967, p. 270.
  • T. Catalano, "Giulio Paolini 1960-1968: il sillogismo dell'immagine", in Flash Art (Rome), no. 12, [October] 1969, n. pag.
  • G. Brizio, "Giulio Paolini ovvero 'quam raptim ad sublimia'", in graphicus (Turin), vol. 52, October 1971, pp. 36-39.
  • M. Volpi Orlandini, "Paolini: 'nuova confutazione del tempo'", in QUI arte contemporanea (Rome),
    no. 8, June 1972, pp. 57-58.
  • G. Celant, "Item perspectiva. Opere recenti di Giulio Paolini", in Domus (Milan), no. 516, November 1972, pp. 45-48.
  • T. Trini, "Giulio Paolini", in Art press (Paris), no. 4, May - June 1973, pp. 14-17.
  • M. Volpi Orlandini, "L'artista dell'avanguardia che piace allo storico dell'arte", in Bolaffiarte (Turin),
    vol. IV, no. 31, June - July 1973, pp. 84-87.
  • T. Trini, "Giulio Paolini, un decennio", in Data (Milan), no. 7-8, Summer 1973, pp. 60-67 (part I)
    and no. 9, Autumn 1973, pp. 38-41 (part II).
  • M. Volpi Orlandini, La retina e l'inconscio. Note di arte contemporanea, Palermo: Palumbo Editore, 1973, pp. 148-151.
  • M. Calvesi, "Paolini al di là del vedere", in Corriere della Sera, 30 December 1973, p. 13.
  • G. Celant, "Image of the Image", in art and artists (London), vol. 9, no. 98, May 1974, pp. 12-17.
  • H. Martin, "Giulio Paolini. L'absolu est inexplicable", in L'Art Vivant (Paris), no. 53, November 1974, pp. 12-14.
  • I. Calvino, "La squadratura", in G. Paolini, Idem, Turin: Giulio Einaudi Editore, 1975, pp. V-XIV.
  • G.B. Salerno, "L'invenzione di Paolini", in Art Dimension (Rome), no. 3, July - September 1975, pp. 20-22.
  • R. Barilli, "Fantasmi fatti a macchina", in L'espresso (Rome), 7 December 1975.
  • T. Trini, "Giulio Paolini. Come l'immaginario si ribella all'immaginazione", in Data (Milan), no. 20,
    March - April 1976, pp. 88-91 (expanded version of the article "Le sprigioni" published in Studio Marconi (Milan), no. 3-4, 5 February 1976, pp. 1, 3-5, and in Giulio Paolini. "Una collezione '60/'80", Milan: Studio Marconi, 1990, pp. 72-75).
  • F. Menna, "Doppio ritratto (alla maniera) di Paolini", in Studio Marconi (Milan), no. 4-5, Milan,
    20 April 1978, p. 61 (conversation that took place on 9 February 1978 at the Museo Diego Aragona Pignatelli Cortes, Naples, on the occasion of the opening of Paolini's solo exhibition).
  • M. Diacono, "Le deArt et son Double: the Art of Vision", in Giulio Paolini. Idem (VII) regesto delle opere come modello di sei immagini teoriche, exh. cat., Bologna: Galleria Mario Diacono, 1978.
  • D.A. Williams, "The eye of power. The works of Giulio Paolini", in ZG (London), no. 1, January 1980, n. pag.
  • I. Tomassoni, "Giulio Paolini", in Flash Art (Milan, Italian edition), no. 94-95, January - February 1980, pp. 5-10.
  • G. Celant, "'Del bello intelligibile': l'architettura paoliniana", in Il limite svelato. Artista Cornice Pubblico, exh. cat., Turin/Milan: Mole Antonelliana and Electa, 1981, pp. 17-18
  • H. Szeemann, "Dossier G.P.", in Id., Museum der Obsessionen, Berlin: Merve Verlag, 1981,
    pp. 37-43 (taken from Giulio Paolini, exh. cat., Amsterdam: Stedelijk Museum, 1980, pp. 1-4).
  • G. de Marchis, "Giulio Paolini", in Thoughts and Action. Joseph Beuys, Daniel Buren, Dan Graham, Bruce MacLean, Giulio Paolini, exh. cat., Tokyo: The Japan Foundation and Flex Co. Ltd, 1982,
    pp. 117-118 in Japanese, 119-121 in Italian.
  • G. Celant, in Giulio Paolini. L'exil du cygne, Florence: Fratelli Alinari Stamperia d'Arte, 1983, folder containing a plate printed by phototype-setting and a text by the author in Italian and English (expanded version of the essay published in Il limite svelato. Artista Cornice Pubblico, exh. cat., Turin/Milan: Mole Antonelliana and Electa, 1981, pp. 17-18).
  • M. Grüterich, "Giulio Paolini", in Eine Kunst-Geschichte in Turin 1965-1983 / Una storia d'arte a Torino 1965-1983, exh. cat., Cologne/Turin: Kölnischer Kunstverein and Daniela Piazza Editore, 1983, pp. 79-82 in German, 84-88 in Italian.
  • H. Friedel, "Der doppelte Blick", in Der Traum des Orpheus. Mythologie in der italienischen Gegenwartskunst 1967 bis 1984, exh. cat., Munich: Städtische Galerie im Lenbachhaus, 1984,
    pp. 72-74.
  • C. Spadoni, "Giulio Paolini", in Figure. Teoria e critica dell'arte (Rome), vol. 3, no. 7, 1984, pp. 92-99.
  • R. Blouin, "Giulio Paolini. L'Image comme transcription d'elle-même / The Image as a Transcription
    of Itself", in Vanguard (Vancouver), vol. 15, no. 1, February - March 1986, pp. 34-37, in French and English.
  • A. Zevi, "Le repliche del naufragio / The replicas of the shipwreck", in L'Architettura (Rome),
    vol. XXXVII, no. 433, November 1991, pp. 906-910, in Italian and English.
  • D. Semin, "Giulio Paolini", in Id., L'arte povera, Paris: Museé national d'art moderne Centre Georges Pompidou, 1992, pp. 40-43.
  • S. Vertone, "Il pronome in anticamera", in Inside Out - Museo Città Eventi, exh. cat., Prato/Milan: Centro per l'Arte Contemporanea Luigi Pecci and Edizioni Charta, 1993, pp. 23-26.
  • L. Busine, "Giulio Paolini. Doublures (extraits)", in Digraphe (Paris), no. 67, February 1994,
    pp. 110-123 (excerpt from Id., Les Doublures de Giulio Paolini, Bruxelles: Édition Lebeer-Hossmann, 1986).
  • M. Bertoni, "Giulio Paolini. Dove vedo", in Critica e documentazione, supplement no. 7 to the journal Segno (Pescara, no. 132), April 1994, pp. 14-25 in Italian, 26-35 in English.
  • C. Limentani Virdis, "Giulio Paolini. Una tela bianca, un semplice oggetto", in Anfione Zeto (Venice), vol. 5, no. 10, 1994, pp. 128-130.
  • V. Baradel, "Un concettuale al Palazzo della Ragione", in Op. cit. (Naples), no. 93, May 1995,
    pp. 37-46.
  • R. Deidier, "La lingua della visione: Calvino e Giulio Paolini", in Id., Le forme del tempo. Saggio su Italo Calvino, Milan: Guerini Studio, 1995, pp. 135-170.
  • M. Belpoliti, monographic chapter dedicated to the relationship between Calvino and Paolini, in Id., L'occhio di Calvino, Turin: Giulio Einaudi Editore, 1996, pp. 159-167 (further references to Paolini
    on pp. 39-40, 132).
  • D. von Drathen, "Giulio Paolini. Der blinde Blick des Sehers", in Künstler. Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst (Munich), series no. 33, no. 7, 1996.
  • M. Vescovo, "Giulio Paolini", in Cimal. Arte internacional (Valencia), no. 46, 1996, pp. 17-21.
  • E. Franz, "Visibilité du général. Une description de 'Del Bello Intelligibile', œuvre de Giulio Paolini",
    in Pratiques. Réflexions sur l'Art (Rennes), no. 2, Autumn 1996, pp. 34-46 (from Giulio Paolini.
    Del bello intelligibile
    , exh. cat., Bielefeld: Kunsthalle Bielefeld, 1982).
  • M. Bertoni, "All'incrocio di due sguardi infiniti. La scrittura e il modello. Per Giulio Paolini", in Id.,
    Tempi e forme. Una ricerca sulle arti visive contemporanee, Turin: Hopefulmonster, 1998,
    pp. 221-228.
  • M. Unterdörfer, "Giulio Paolini", in Id., Die Rezeption der Antike in der Postmoderne: der Gipsabguss in der italienischen Kunst der siebziger und achziger Jahre, Weimar: VDG Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, 1998, pp. 48-54, with a complete list of the antique sculptures referred to
    in the artist's works on pp. 139-148.
  • M. Disch, "Giulio Paolini", in Numero Zero (Siena), Autumn 1998, pp. 40-44.
  • S. Bann, "Giulio Paolini", in M. Newman and J. Bird (eds.), Rewriting Conceptual Art, London: Reaktion Books, 1999, pp. 169-185.
  • M. Dalla Bernardina, "Les autoportraits de Giulio Paolini", in Ligeia (Paris), no. 29-30-31-32, October 1999 - June 2000, pp. 5-11.
  • N. Bätzner, "Giulio Paolini", in Id., Arte Povera. Zwischen Erinnerung und Ereignis: Giulio Paolini, Michelangelo Pistoletto, Jannis Kounellis, Nuremberg: Verlag für moderne Kunst, 2000, pp. 53-105.
  • V. Mauron, monographic chapter in Id., Le signe incarné: ombres et reflets dans l'art contemporain, Paris: Éditions Hazan, 2001, pp. 97-101.
  • A. Rorimer, monographic chapter in Id., New Art in the 60s and 70s. Redefining Reality, London: Thames & Hudson, 2001, pp. 64-69.
  • S. Zuliani, "Giulio Paolini. 'L'artista è lontano'", in Id., Scritture dell'arte. Riflessioni Figure Incroci, Naples: Istituto Italiano per gli Studi Filosofici, La Città del Sole, 2002, pp. 75-85.
  • G. Bertoncini, monographic chapter on Paolini and Italo Calvino's "long-distance conversation",
    in Id., Narrazione breve e personaggio. Tozzi, Pirandello, Bilenchi, Calvino, Macerata: Quodlibet Studio, 2008, pp. 151-165.
  • M. Volpi, "L'occhio senza tempo. Saggi di critica e storia dell'arte contemporanea", Rome: Lithos Editrice, 2008, pp. 256-257.
  • M.F. Pepi, "Italo Calvino e Giulio Paolini. Idem: un libro, un quadro", in Italianistica. Rivista di letteratura italiana (Pisa/Rome), vol. XXXVIII, no. 3, September - December 2009, pp. 143-158.
  • M. Dantini, Gradus ad Parnassum. Giulio Paolini, "Autoritratto", 1969, in Palinsesti. Contemporary Italian Art On-Line Journal, vol. 1, no. 2, 2011, pp. 1-11.
  • V. Russo, "Giulio Paolini in Rai", in L'uomo nero. Materiali per una storia delle arti della modernità (Milan/Udine), vol. VIII, no. 7-8, September 2011, pp. 163-181.
  • E. Volpato, monographic chapter in "Iconografie della malinconia", in Collezioni. Volume 3: Allestimento 2011-2013, edited by D. Eccher, Turin: GAM Galleria Civica d'Arte Moderna e Contemporanea and Umberto Allemandi & C., 2012, pp. 208-213.
  • I. Splendorini, "Apocryphie, tautologie et vertige de la multiplication. Se una notte d'inverno un viaggiatore et l'œuvre de Giulio Paolini", in Italies. Revue d'études italiennes (Aix-en-Provence),
    no. 16, 2012, pp. 325-347.
  • I. Bernardi, "Collezione privata (1998) di Giulio Paolini. Un'opera / un percorso dal molteplice all'uno", in "senzacornice. rivista online di arte contemporanea e critica", no. 4, September - October 2012.
  • M. Dantini, "Giulio Paolini e l'Autoritratto con il Doganiere", in doppiozero, 27 November 2013; English translation available on-line from 27 June 2015.
  • J. Lageira, "Giulio Paolini. Ut pictura poesis", in Id., Regard oblique. Essais sur la perception, Brussels: La Lettre volée, 2013, pp. 83-120.
  • B. Satre, "Giulio Paolini, entre fragment et fragmentation", in influxus, on-line journal, 28 May
    2014.
  • T. Migliore, "Ritratti 'portratti'. Giulio Paolini e l'identikit dell'artista", in L'immagine che siamo. Ritratto e soggettività nell'estetica contemporanea, edited by M.G. Di Monte, M. Di Monte, H. de Riedmatten, Rome: Carocci editore, 2014, pp. 119-134.
  • D. Soutif, "Filigranes. Giulio Paolini, le premier tableau et l'histoire de l'art", in Cahiers du Musée national d'art moderne (Paris), no. 137, Fall, 2016, pp. 72-91 (original text, first published in Italian and in English in S. Bann et al., Il passato al presente, 'In tema' series no. 2, Turin/Mantua: Fondazione Giulio e Anna Paolini and Corraini Edizioni, 2016, pp. 52-117, see www.fondazionepaolini.it, Fondazione/Pubblicazioni/Collana "In tema").
  • I. Bernardi, "Giulio Paolini 1963. Un autore (ancora) sconosciuto", in Arte italiana 1960-1964. Identità culturale, confronti internazionali, modelli americani, edited by F. Fergonzi and F. Tedeschi, proceedings of the Study Day organized by Museo del Novecento and Gallerie d'Italia, Milan, 25 October 2013, Milan: Scalpendi Editore, 2017, pp. 39-51.

Download List