Select your language

 

General References

1984 A. Mammì, “Appunti sul lavoro teatrale di Giulio Paolini”, in Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), pp. 69-72.

Illustrated chronology with entries for the performances and the sets.

PDF

1991 Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991).

Essay by F. Poli (in Italian and English), assorted writings by Paolini, updated chronology of the set designs compiled by A. Mammì (shortened version taken from the Spoleto 1984 exhibition catalogue), with b/w and col. illustrations for many of the artist’s set designs.

PDF

1991 La Zattera di Babele 1981-1991. 10 anni di parola, immagine, musica, teatro, edited by La Zattera di Babele (Florence: Opera Universitaria dell’Università degli Studi di Palermo, 1991).
Introductions by A. Pes and R. Fuchs, illustrated documentation for performances 1965-91, appendix with testimonies on exhibitions of materials used for set designs and on other occasions, critical anthology, chronology of performances and biography of the Zattera di Babele 1981-91.
1997 L. Cherubini, “Giulio Paolini / Spettacoli teatrali”, in Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Milan: Edizioni Charta, 1997), pp. 254-265, in Italian and English.

Illustrated chronology with entries for the performances and the sets.

PDF

2008 A. Peres, “Per il teatro” e “con il teatro”. Collaborazioni e contaminazioni teatrali in alcuni artisti italiani (1967-1977), thesis presented for a graduate degree in Art History and Criticism, University of Milan, 2007-08, pp. 115-119, 142-156, 186-187.
Monographic sections on the set designs for Bruto II, Don Chisciotte, Alessandro nelle Indie, Atene Anno Zero, Il trasloco, Platea, and Il mito di Nora Helmer (pp. 115-119, 142-156), interview with Paolini (pp. 186-187).
2011 L. Mattarella, “Una bellezza senza tempo”, in Art e dossier 275 (Florence), March, 2011, pp. 16-21.

PDF

2012 B. Satre, L’Arte Povera et les arts de la scène: Les expériences théâtrales de Jannis Kounellis, Giulio Paolini, Michelangelo Pistoletto et Mario Ceroli, doctoral dissertation in History of Contemporary Art, Aix-Marseille Université, 2012, 3 vols., in French.
Monographic chapter (vol. 1, pp. 210-249) and interview with Paolini (vol. 2, pp. 126-130).
2016 B. Scuderi, “Tra teatro e immagine: ‘Die Walküre’ e ‘Parsifal’ secondo Federico Tiezzi e Giulio Paolini”, in Quaderni della Ricerca 1 (Naples: Università degli Studi di Napoli “L’Orientale”, 2016), pp. 141-160.

PDF

2018

S. Sette, Teatro dell’opera. La produzione scenografica di Giulio Paolini, thesis presented for a graduate degree in History of Arts and Conservation of Artistic Heritage, University Ca’ Foscari, Venice, 2017-18.

2019 Entrare nell’opera. Processes and Performative Attitudes in Arte Povera, exhibition catalogue, Vaduz, Kunstmuseum Liechtenstein (Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2019), pp. 460-466, in English.
Chronology of the sets 1969-78, with entries by M. Disch.
2020 D. Orecchia, Stravedere la scena. Carlo Quartucci. Il viaggio nei primi venti anni 1959-1979 (Milan - Udine: Mimesis Edizioni, 2020), pp. 23, 200, 226, 244, 245, 264, 267, 272, 275-276, 277, 280, 282, 297, 298, 302, 305, 311, 315-316, 344, 345, 346, 356, 358-359.
References to Paolini’s collaborations with Quartucci from 1969 to 1982, with reproductions of the sets designed for some of the performances.
2020 E. Di Raddo, ‘“Un teatro di idee drammatizzate’. Giulio Paolini e le scenografie per l’opera di Wagner”, in Titolo 10, no. 20 (Soveria Mannelli), Summer - Autumn, 2020, pp. 22-25.

PDF

2022

D. Chiara, Le scenografie teatrali e televisive di Giulio Paolini, thesis presented for a graduate degree in History of Arts and Cultural Heritage, University of Catania, 2021-22.

 

Writings by Giulio Paolini

1969 “Note per le scene e i costumi” in QUI arte contemporanea 6 (Rome), September, 1969, p. 38.

Text on the sets for Bruto II.
Republications: G. Paolini, Idem (Turin: Giulio Einaudi editore, 1975), pp. 48-49; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 69; G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), p. 148; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 54; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 255 (in English); Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, p. 302 (excerpt, in English).

PDF

1970 “‘Intenzioni’ su Don Chisciotte”, in Rivista RAI (Turin), July - August, 1970, pp. 30-31.

Imaginary dialogue inspired by Oscar Wilde, written on the occasion of the creation of the sets for La fantastica storia di Don Chisciotte della Mancia.
Republications: G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), pp. 150-151; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), pp. 60-61; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 257 (in English).

PDF

1983 Platea è il tentativo...” (1982), in G. Paolini, Les fausses confidences, portfolio (Turin: Giulio Einaudi editore, 1983).

Text on Platea; also known as Ulisse (lo spettatore) di fronte ai personaggi in attesa della rappresentazione.
Republications: Figure. Teoria e critica dell’arte 2, no. 6 (Rome), 1983, p. 15; Giulio Paolini, exhibition catalogue, Villeurbanne, Le Nouveau Musée, 1984, vol. Images / Index, pp. 142-143; La Zattera di Babele. Boccascena, edited by R. Fuchs and C. Quartucci, programme (Venice: La Zattera di Babele, 1984), p. 17 (in Italian and English); Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 71; G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), pp. 158-159; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 70; La Zattera di Babele 1981-1991. 10 anni di parola, immagine, musica, teatro, edited by La Zattera di Babele (Florence: Opera Universitaria dell’Università degli Studi di Palermo, 1991), p. 90; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Milan: Edizioni Charta,1997), pp. 261, 263 (in English).

PDF

1984 “Quando Mario Missiroli mi chiese...”, in Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada, (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 72.

Text on the sets for La Mandragola.
Republications: G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), p. 162; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 82; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 263 (in English).

PDF

1984 “Richiamo della bellezza...” (1983) in La Zattera di Babele. Boccascena, edited by R. Fuchs and C. Quartucci, programme (Venice: La Zattera di Babele, 1984), p. 19, in Italian and English.


Text on Comédie Italienne.
Republications: Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), pp. 71-72; Giulio Paolini. “Tutto qui”, exhibition catalogue, Ravenna, Pinacoteca Comunale, Loggetta Lombardesca (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1985), n. pag.; La Zattera di Babele, programme of the Wiener Festwochen 1986 (Vienna, 1986), n. pag. (in German); G. Paolini, Ancora un libro (Rome: Editrice Inonia, 1987), p. 21; G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), p. 160; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 73; La Zattera di Babele 1981-1991. 10 anni di parola, immagine, musica, teatro, edited by La Zattera di Babele (Florence: Opera Universitaria dell’Università degli Studi di Palermo, 1991), p. 91; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 263 (in English).

PDF

1988 “Siamo abituati ad associare il termine ‘teatrale’...” (1987), intervention at the conference Stage and Pictorial Arts, Staatstheater, Kassel, 20-21 June 1987, first publication in G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), p. 146.

General statement on Paolini’s collaborations for the theatre.
Republications: Primo amore. Beckett / Quartucci, programme ([Rome:] La Zattera di Babele, 1989), n. pag.; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 21.

PDF

1989 “Guardare una scena non significa osservarla...”, in Teatro Valle. Stagione 1989-’90, programme (Rome: Edizioni Publieco, 1989), n. pag.

Written on the occasion of the creation of the sets for I giganti della montagna.
Republications: La Zattera di Babele 1981-1991. 10 anni di parola, immagine, musica, teatro, edited by La Zattera di Babele (Florence: Opera Universitaria dell’Università degli Studi di Palermo, 1991), p. 146; G. Paolini, La verità in quattro righe e novantacinque voci (Turin: Giulio Einaudi editore, 1995), n. pag. (entry “Scena”); Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Rivoli (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 265 (in English).

PDF

1999 “Teorema”, in Maggio Danza. Teorema, programme (Florence: Teatro Comunale, 1999), pp. 32-36 (in Italian, English, French, and German).

Text on the sets for the ballet Teorema.

PDF

2004 “Un décor lunaire”, in Spectacles de ballets: Nijinska / Taylor / Bombana, programme for the 2003-04 season (Paris: Opéra national de Paris, 2004), p. 71, in French.

Text on the sets for the ballet La septième Lune.

PDF

2005 “La scena è l’eco”, in Richard Wagner. Die Walküre, programme (Naples: Edizioni del Teatro di San Carlo, 2005), pp. 40-43.


Text on the sets for Die Walküre.
Republications: Richard Wagner. Die Walküre, programme (Naples: Edizioni del Teatro di San Carlo, 2019), pp. 30-31.

PDF

2007 “Note alle scene del Parsifal di Richard Wagner”, in Richard Wagner. Parsifal, programme (Naples: Edizioni del Teatro di San Carlo, 2007), pp. 71-73.


Text on the sets for Parsifal.
Republications: Richard Wagner. Parsifal, programme (Turin: Edizioni del Teatro Regio, 2011), pp. 45-46.

PDF

 

Interviews

1986 G. Bonaldi, “Conversazione con Giulio Paolini, Torino 17 marzo 1986”, in Id., Giulio Paolini. “Il luogo della rappresentazione è lo spazio che occorre per annunciarla”, diploma thesis, Accademia di Belle Arti di Brera, Milan, 1985-86, pp. 147-153.

General conversation on Paolini’s creations for the theatre.

PDF

1988 A. Novello, “Intervista a Giulio Paolini”, in Id., Le scenografie di Giulio Paolini, diploma thesis, Accademia di Belle Arti di Brera, Milan, 1987-88, pp. 100-116.

General conversation on Paolini’s creations for the theatre.

PDF

1999 M. Bucci, “Giulio Paolini al Maggio Musicale Fiorentino: sette domande”, in Maggio Danza. Teorema, programme (Florence: Teatro Comunale, 1999), pp. 45-49.


Interview on the ballet Teorema.
Republications: Giulio Paolini. Da oggi a ieri, exhibition catalogue, Turin, GAM Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporanea (Turin: Hopefulmonster, 1999), pp. 138-140.

PDF

2002 H.U. Obrist, in Giulio Paolini. Eiserner Vorhang, 2002/2003 (Vienna: museum in progress, 2002), n. pag., in German and English.

Foldout published on the occasion of the presentation of Paolini’s Eiserner Vorhang (stage curtain) for the 2002-03 season of the Wiener Staatsoper, Vienna (German and English editions). Conversation on Paolini’s creations for the theatre, with reference to the première of Laborintus II.

PDF

2005 D. Longobardi, “‘Per Walkiria echi di pianeti e costellazioni’. Giulio Paolini tra San Carlo e metrò”, in Il Mattino (Naples), 10 March 2005, p. 27.

Interview on the sets for Die Walküre.

PDF

2005 A. Pepe, “Giulio Paolini fra San Carlo e Metrò”, in Roma (Naples), 17 March 2005, p. 11.

Interview on the sets for Die Walküre.

PDF

2005 A. Mammì, “Planetario Wagner”, in L’Espresso (Rome), 24 March 2005, pp. 134-135.

Interview on the sets for Die Walküre.

PDF

2007 D. Longobardi, “‘Per Parsifal all’opera come al museo’”, in Il Mattino (Naples), 22 November 2007, p. 23.

Interview on the sets for Parsifal.

PDF

2007 L. Mattarella, “Wagner-Paolini. Se la passione è un concetto”, in La Stampa (Turin), 24 November 2007, p. 46.

Interview on the sets for Parsifal.

PDF

2007 F. Pini, “Paolini. Il maestro concettuale cerca il Sacro Graal”, in Magazine 48 (Milan), 29 November 2007, supplement to the newspaper Corriere della Sera, pp. 162-164.

Interview on the sets for Parsifal.

PDF

2007 O. Bossini, “Giulio Paolini e il ‘Parsifal’”, in Io Donna (Milan), 1 December 2007, supplement to the newspaper Corriere della Sera, p. 58.

Interview on the sets for Parsifal.

PDF

2007 S. Cervasio, “Paolini, l’artefice che illumina Wagner”, in La Repubblica (Naples), 1 December 2007, p. XV.

Interview on the sets for Parsifal.

PDF

2007 P.P. De Martino, “Parsifal al museo”, in Il giornale della musica (Turin), December, 2007, p. 7.

Interview on the sets for Parsifal.

PDF

2008 M. Vallora, “Un maestro vicino ai vecchi maestri”, in Specchio 1 (Turin), January, 2008, supplement to the newspaper La Stampa, pp. 104-106.

Interview on the sets for Parsifal.

PDF

2008 A. Peres, “Intervista a Giulio Paolini”, in Id., “Per il teatro” e “con il teatro”. Collaborazioni e contaminazioni teatrali in alcuni artisti italiani (1967-1977), thesis presented for a graduate degree in Art History and Criticism, University of Milan, 2007-08, pp. 186-187.

Short conversation on Paolini’s creations for the theatre.

PDF

2011 S. Valanzuolo, “Giulio Paolini. ‘In scena si rincorrono ambiti sensoriali diversi’”, in Sistema Musica 13, no. 1/2011 (Turin), January, 2011, p. 20.

Interview on the sets for Parsifal.
Republications: playbill for Parsifal performed at the Teatro Regio, Turin, 2011.

PDF

2012 B. Satre, M. Disch, “Le collaborazioni teatrali di Giulio Paolini” (2011), in B. Satre, L’Arte Povera et les arts de la scène: Les expériences théâtrales de Jannis Kounellis, Giulio Paolini, Michelangelo Pistoletto et Mario Ceroli, doctoral dissertation in History of Contemporary Art, Aix-Marseille Université, 2012, vol. 2, pp. 126-136, in Italian and French.

General conversation on Paolini’s activities for the theatre.

PDF

2022 D. Chiara, "Intervista a Giulio Paolini", in Id., Le scenografie teatrali e televisive di Giulio Paolini, thesis presented for a graduate degree in Art History and Cultural Heritage, University of Catania, 2021-22, pp. 138-140.

Short conversation on Paolini’s creations for the theatre.

PDF