1969 |
“Note per le scene e i costumi” in QUI arte contemporanea 6 (Rome), September, 1969, p. 38.
Text on the sets for Bruto II. Republications: G. Paolini, Idem (Turin: Giulio Einaudi editore, 1975), pp. 48-49; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 69; G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), p. 148; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 54; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 255 (in English); Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, p. 302 (excerpt, in English).
PDF
|
1970 |
“‘Intenzioni’ su Don Chisciotte”, in Rivista RAI (Turin), July - August, 1970, pp. 30-31.
Imaginary dialogue inspired by Oscar Wilde, written on the occasion of the creation of the sets for La fantastica storia di Don Chisciotte della Mancia. Republications: G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), pp. 150-151; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), pp. 60-61; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 257 (in English).
PDF
|
1983 |
“Platea è il tentativo...” (1982), in G. Paolini, Les fausses confidences, portfolio (Turin: Giulio Einaudi editore, 1983).
Text on Platea; also known as Ulisse (lo spettatore) di fronte ai personaggi in attesa della rappresentazione. Republications: Figure. Teoria e critica dell’arte 2, no. 6 (Rome), 1983, p. 15; Giulio Paolini, exhibition catalogue, Villeurbanne, Le Nouveau Musée, 1984, vol. Images / Index, pp. 142-143; La Zattera di Babele. Boccascena, edited by R. Fuchs and C. Quartucci, programme (Venice: La Zattera di Babele, 1984), p. 17 (in Italian and English); Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 71; G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), pp. 158-159; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 70; La Zattera di Babele 1981-1991. 10 anni di parola, immagine, musica, teatro, edited by La Zattera di Babele (Florence: Opera Universitaria dell’Università degli Studi di Palermo, 1991), p. 90; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Milan: Edizioni Charta,1997), pp. 261, 263 (in English).
PDF
|
1984 |
“Quando Mario Missiroli mi chiese...”, in Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada, (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 72.
Text on the sets for La Mandragola. Republications: G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), p. 162; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 82; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 263 (in English).
PDF
|
1984 |
“Richiamo della bellezza...” (1983) in La Zattera di Babele. Boccascena, edited by R. Fuchs and C. Quartucci, programme (Venice: La Zattera di Babele, 1984), p. 19, in Italian and English.
Text on Comédie Italienne. Republications: Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), pp. 71-72; Giulio Paolini. “Tutto qui”, exhibition catalogue, Ravenna, Pinacoteca Comunale, Loggetta Lombardesca (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1985), n. pag.; La Zattera di Babele, programme of the Wiener Festwochen 1986 (Vienna, 1986), n. pag. (in German); G. Paolini, Ancora un libro (Rome: Editrice Inonia, 1987), p. 21; G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), p. 160; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 73; La Zattera di Babele 1981-1991. 10 anni di parola, immagine, musica, teatro, edited by La Zattera di Babele (Florence: Opera Universitaria dell’Università degli Studi di Palermo, 1991), p. 91; Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 263 (in English).
PDF
|
1988 |
“Siamo abituati ad associare il termine ‘teatrale’...” (1987), intervention at the conference Stage and Pictorial Arts, Staatstheater, Kassel, 20-21 June 1987, first publication in G. Paolini, Suspense. Breve storia del vuoto in tredici stanze (Florence: Hopeful Monster editore, 1988), p. 146.
General statement on Paolini’s collaborations for the theatre. Republications: Primo amore. Beckett / Quartucci, programme ([Rome:] La Zattera di Babele, 1989), n. pag.; Giulio Paolini. Il “Teatro” dell’opera, exhibition catalogue, Pesaro, Galleria Franca Mancini (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1991), p. 21.
PDF
|
1989 |
“Guardare una scena non significa osservarla...”, in Teatro Valle. Stagione 1989-’90, programme (Rome: Edizioni Publieco, 1989), n. pag.
Written on the occasion of the creation of the sets for I giganti della montagna. Republications: La Zattera di Babele 1981-1991. 10 anni di parola, immagine, musica, teatro, edited by La Zattera di Babele (Florence: Opera Universitaria dell’Università degli Studi di Palermo, 1991), p. 146; G. Paolini, La verità in quattro righe e novantacinque voci (Turin: Giulio Einaudi editore, 1995), n. pag. (entry “Scena”); Sipario. Balla, De Chirico, Savinio, Picasso, Paolini, Cucchi, exhibition catalogue, Rivoli, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Rivoli (Milan: Edizioni Charta, 1997), p. 265 (in English).
PDF
|
1999 |
“Teorema”, in Maggio Danza. Teorema, programme (Florence: Teatro Comunale, 1999), pp. 32-36 (in Italian, English, French, and German).
Text on the sets for the ballet Teorema.
PDF
|
2004 |
“Un décor lunaire”, in Spectacles de ballets: Nijinska / Taylor / Bombana, programme for the 2003-04 season (Paris: Opéra national de Paris, 2004), p. 71, in French.
Text on the sets for the ballet La septième Lune.
PDF
|
2005 |
“La scena è l’eco”, in Richard Wagner. Die Walküre, programme (Naples: Edizioni del Teatro di San Carlo, 2005), pp. 40-43.
Text on the sets for Die Walküre. Republications: Richard Wagner. Die Walküre, programme (Naples: Edizioni del Teatro di San Carlo, 2019), pp. 30-31.
PDF
|
2007 |
“Note alle scene del Parsifal di Richard Wagner”, in Richard Wagner. Parsifal, programme (Naples: Edizioni del Teatro di San Carlo, 2007), pp. 71-73.
Text on the sets for Parsifal. Republications: Richard Wagner. Parsifal, programme (Turin: Edizioni del Teatro Regio, 2011), pp. 45-46.
PDF
|