1967 |
G. Celant, “Giulio Paolini”, in Forma Nueva 14 (Madrid - Barcelona), March, 1967, pp. 63-64, in Spanish.
Republications: “Le esperienze di Giulio Paolini. Forma senza scopo e segni organizzati”, in Il lavoro Nuovo, 7 February 1967 (abridged version); “Prima della ‘pittura’, Giulio Paolini”, in Marcatrè 30-33 (Milan), July, 1967, pp. 268-269; Giulio Paolini. “Tutto qui”, exhibition catalogue, Ravenna, Pinacoteca Comunale, Loggetta Lombardesca (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1985), pp. 172-173 (with omissions); Giulio Paolini, exhibition catalogue, Rome, Galleria Nazionale d’Arte Moderna (Milan - Rome: Arnoldo Mondadori Editore and De Luca Edizioni d’Arte, 1988), p. 103; Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, pp. 204, 206, 208 (English edition).
PDF
|
1967 |
C. Lonzi, “Giulio Paolini”, in Marcatrè 30-33 (Milan), July, 1967, p. 270.
Republication from the exhibition catalogues of the artist’s solo exhibitions at the Galleria Notizie, Turin, 1965, and at the Galleria dell’Ariete, Milan, 1966. Subsequent republications: Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, pp. 158, 160, 168, 170 (English edition).
PDF
|
1969 |
T. Catalano, “Giulio Paolini 1960-1968: il sillogismo dell’immagine”, in Flash Art 12 (Rome), [October], 1969, n. pag.
|
1971 |
G. Brizio, “Giulio Paolini ovvero ‘quam raptim ad sublimia’”, in graphicus 52 (Turin), October, 1971, pp. 36-39.
|
1972 |
M. Volpi Orlandini, “Paolini: ‘nuova confutazione del tempo’”, in QUI arte contemporanea 8 (Rome), June, 1972, pp. 57-58.
Republications: Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, pp. 384-385, 387 (English edition).
PDF
|
1972 |
G. Celant, “Item perspectiva. Opere recenti di Giulio Paolini”, in Domus 516 (Milan), November, 1972, pp. 45-48, in Italian and English.
Republications: Id., Giulio Paolini (New York: Sonnabend Press, 1972), pp. 100-112 (in Italian and English); Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, pp. 348, 356, 374, 376, 382 (English edition, new English translation).
PDF
|
1973 |
T. Trini, “Giulio Paolini”, in Art press 4 (Paris), May - June, 1973, pp. 14-17, in French.
|
1973 |
M. Volpi Orlandini, La retina e l’inconscio. Note di arte contemporanea (Palermo: Palumbo Editore, 1973), pp. 148-151.
Expanded version of the text published in Giulio Paolini. Vedo, exhibition catalogue, Turin, Galleria Notizie, 1970.
PDF
|
1973 |
M. Volpi Orlandini, “L’artista dell’avanguardia che piace allo storico dell’arte”, in Bolaffiarte 4, no. 31 (Turin), June - July, 1973, pp. 84-87.
Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 84-86; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 62 (excerpt).
PDF
|
1973 |
T. Trini, “Giulio Paolini, un decennio”, in Data 7-8 (Milan), Summer, 1973, pp. 60-67 (part I), and Data 9 (Milan), Autumn, 1973, pp. 38-41 (part II).
Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 75-81; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 62 (excerpt); Giulio Paolini. “Tutto qui”, exhibition catalogue, Ravenna, Pinacoteca Comunale, Loggetta Lombardesca (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1985), p. 175 (excerpt); Tommaso Trini. Mezzo secolo di arte intera. Scritti 1964-2014, edited by L. Cerizza (Milan: Johan & Levi Editore, 2016), pp. 103-113.
PDF
|
1973 |
M. Calvesi, “Paolini al di là del vedere”, in Corriere della Sera, 30 December 1973, p. 13.
Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 82-84; Id., Avanguardia di massa (Milan: Giangiacomo Feltrinelli Editore, 1978), pp. 174-176; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 62 (excerpt); Giulio Paolini. “Tutto qui”, exhibition catalogue, Ravenna, Pinacoteca Comunale, Loggetta Lombardesca (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1985), p. 176 (excerpt); Giulio Paolini, exhibition catalogue, Rome, Galleria Nazionale d’Arte Moderna (Milan - Rome: Arnoldo Mondadori Editore and De Luca Edizioni d’Arte, 1988), pp. 105-106.
PDF
|
1974 |
G. Celant, “Image of the Image”, in Art and artists 9, no. 98 (London), May, 1974, pp. 12-17, in English.
Republications: Id., Senza titolo 1974 (Rome: Bulzoni Editore, 1976), pp. 257-262 (in Italian).
PDF
|
1974 |
H. Martin, “Giulio Paolini. L’absolu est inexplicable”, in L’Art Vivant 53 (Paris), November, 1974, pp. 12-14, in French.
Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 92-94 (in French); Italiana. From Arte Povera to Transavanguardia, exhibition catalogue, Yokohama, Nicaf 3 (Milan: Fondazione Mudima Edizioni, 1994), pp. 196-197 (in English).
PDF
|
1975 |
I. Calvino, “La squadratura”, in G. Paolini, Idem (Turin: Giulio Einaudi Editore, 1975), pp. V-XIV.
Republications: Opus International 59 (Paris), May, 1976, pp. 39-43 (in French); Italia Aperta, exhibition catalogue, Madrid, Fundación Caja de Pensiones, 1985, pp. 47-50 (in Spanish); Storia moderna dell’arte in Italia. Manifesti, polemiche, documenti, vol. terzo: II. Tra Neorealismo ed anni novanta 1945-1990, edited by P. Barocchi (Turin: Giulio Einaudi Editore, 1992), pp. 392-398 (with omissions); I. Calvino, Saggi 1945-1985, edited by M. Barenghi (Milan: Arnoldo Mondadori Editore, 1995), vol. 2, pp. 1981-1990; C. Christov-Bakargiev, Arte Povera (London: Phaidon Press, 1999), pp. 260-261 (excerpt, in English); Semiotiche della pittura. I classici. Le ricerche, edited by L. Corrain (Rome: Meltemi Editore, 2004), pp. 225-236; Giulio Paolini. O.D.E., edited by P. Repetto and The Musketeers, exhibition catalogue, Monforte d’Alba (Cuneo), Castello di Perno (Alba: Fondazione Mancini Carini, 2022), pp. 73-78; I. Calvino, Guardare. Disegno, cinema, fotografia, arte, paesaggio, visioni e collezioni, edited by M. Belpoliti (Milan: Mondadori, 2023), pp. 317-323; new edition of G. Paolini, Idem (Milan: Electa, 2023), pp. 9-16, with a fuller and previously unpublished version of the text pp. 17-25.
PDF
|
1975 |
G.B. Salerno, “L’invenzione di Paolini”, in Art Dimension 3 (Rome), July - September, 1975, pp. 20-22.
Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 96-98; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 63 (excerpt).
PDF
|
1975 |
R. Barilli, “Fantasmi fatti a macchina”, in L’Espresso (Rome), 7 December 1975, pp. 94-95.
Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 95-96; Id., Informale Oggetto Comportamento (Milan: Giangiacomo Feltrinelli Editore, 1979), vol. II: La ricerca artistica negli anni ’70, pp. 194-196; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 63 (excerpt).
PDF
|
1976 |
T. Trini, “Giulio Paolini. Come l’immaginario si ribella all’immaginazione”, in Data 20 (Milan), March - April 1976, pp. 88-91.
Expanded version of the text “Le sprigioni” published in Studio Marconi 3-4 (Milan), 5 February 1976, pp. 1, 3-5, and in Giulio Paolini. “Una collezione ’60/’80” (Milan: Studio Marconi, 1990), pp. 72-75; Tommaso Trini. Mezzo secolo di arte intera. Scritti 1964-2014, edited by L. Cerizza (Milan: Johan & Levi Editore, 2016), pp. 113-116.
PDF
|
1978 |
F. Menna, “Doppio ritratto (alla maniera) di Paolini”, in Studio Marconi 4-5 (Milan), 20 April 1978, p. 61.
Conversation held on 9 February 1978 at the Museo Diego Aragona Pignatelli Cortes, Naples, on the occasion of the opening of Paolini’s solo exhibition. Republications: Giulio Paolini. Premio Bolaffi 1980 (Turin: Giulio Bolaffi Editore, 1980), p. 29; “Kunst in Europa na ’68”, exhibition catalogue, Ghent, Museum van Hedendaagse Kunst, 1980, pp. 138-139 (in Flemish), 202-203 (in Italian); Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), pp. 64-65 (excerpt); “Una collezione ’60/’80” (Milan: Studio Marconi, 1990), pp. 122-123.
PDF
|
1980 |
D.A. Williams, “The eye of power. The works of Giulio Paolini”, in ZG 1 (London), January, 1980, n. pag., in English.
|
1980 |
I. Tomassoni, “Giulio Paolini”, in Flash Art 94-95 (Milan, Italian edition), January - February, 1980, pp. 5-10.
|
1981 |
H. Szeemann, “Dossier G.P.” (1980), in Id., Museum der Obsessionen (Berlin: Merve Verlag, 1981), pp. 37-43, in German.
Original version of the essay first published in Giulio Paolini, exhibition catalogue, Amsterdam, Stedelijk Museum, and Oxford, The Museum of Modern Art, 1980, pp. 1-4 (in Flemish and English). Subsequent republications: Der Traum des Orpheus. Mythologie in der italienischen Gegenwartskunst 1967 bis 1984, exhibition catalogue, Munich, Städtische Galerie im Lenbachhaus, 1984, pp. 75-77 (in German).
PDF
|
1982 |
M. Sayagués Areco, "Paolini o la busca de Averroes", in Opinar 61 (Montevideo), 28 January 1982, p. 25, in Spanish.
|
1982 |
M. Sayagués Areco, "El otro, el mismo: J.L. Borges – G. Paolini. Un texto más para Babel", in Opinar 62 (Montevideo), 4 February 1982, p. 23, in Spanish.
|
1982 |
G. de Marchis, “Giulio Paolini”, in Thoughts and Action. Joseph Beuys, Daniel Buren, Dan Graham, Bruce MacLean, Giulio Paolini, exhibition catalogue, Tokyo, The Japan Foundation (Tokyo: Flex Co. Ltd, 1982), pp. 117-118 in Japanese, 119-121 in Italian.
|
1983 |
M. Grüterich, “Giulio Paolini”, in Eine Kunst-Geschichte in Turin 1965-1983 / Una storia d’arte a Torino 1965-1983, exhibition catalogue, Cologne, Kölnischer Kunstverein (Turin: Daniela Piazza Editore, 1983), pp. 79-82 in German, 84-88 in Italian.
|
1984 |
G. Celant, in Giulio Paolini. L’exil du cygne (Florence: Fratelli Alinari Stamperia d’Arte, 1984), in Italian and English.
Folder containing a plate printed by phototype-setting and a text by the author; expanded version of the essay published in Il limite svelato. Artista Cornice Pubblico, exhibition catalogue, Turin, Mole Antonelliana (Milan: Electa, 1981), pp. 17-18. Subsequent republications: “Giulio Paolini et la cité de l’art” in Art press 76 (Paris), December, 1983, pp. 28-31 (in French); G. Celant, Arte dall’Italia (Milan: Giangiacomo Feltrinelli Editore, 1988), pp. 142-147 (in Italian).
PDF
|
1984 |
H. Friedel, “Der doppelte Blick”, in Der Traum des Orpheus. Mythologie in der italienischen Gegenwartskunst 1967 bis 1984, exhibition catalogue, Munich, Städtische Galerie im Lenbachhaus, 1984, pp. 72-74, in German.
|
1984 |
M. Diacono, “Le deArt et son Double: the Art of Vision” (1978), in Id., Verso una nuova iconografia (Reggio Emilia: Collezione Tauma, 1984), pp. 63-71.
Republication from Giulio Paolini. Idem (VII) regesto delle opere come modello di sei immagini teoriche, exhibition catalogue, Bologna, Galleria Mario Diacono, 1978.
PDF
|
1984 |
C. Spadoni, “Giulio Paolini”, in Figure. Teoria e critica dell’arte 3, no. 7 (Rome), 1984, pp. 92-99.
Republications: Id., Storie d’arte e di critica tra Ottocento e Novecento (Imola: Maretti Editore, 2021), pp. 247-253.
PDF
|
1986 |
R. Blouin, “Giulio Paolini. L’Image comme transcription d’elle-même / The Image as a Transcription of Itself”, in Vanguard 15, no. 1 (Vancouver), February - March, 1986, pp. 34-37, in French and English.
|
1991 |
A. Zevi, “Le repliche del naufragio / The replicas of the shipwreck”, in L’Architettura 37, no. 433 (Rome), November, 1991, pp. 906-910, in Italian and English.
|
1992 |
D. Semin, “Giulio Paolini”, in Id., L’arte povera (Paris: Museé national d’art moderne Centre Georges Pompidou, 1992), pp. 40-43, in French.
|
1993 |
S. Vertone, “Il pronome in anticamera”, in Inside Out – Museo Città Eventi, exhibition catalogue, Prato, Centro per l’Arte Contemporanea Luigi Pecci (Milan: Edizioni Charta, 1993), pp. 23-26.
|
1994 |
L. Busine, “Giulio Paolini. Doublures (extraits)”, in Digraphe 67 (Paris), February, 1994, pp. 110-123, in French.
Abridged version of the author’s essay in Id., Les Doublures de Giulio Paolini (Brussels: Édition Lebeer-Hossmann, 1986).
PDF
|
1994 |
M. Bertoni, “Giulio Paolini. Dove vedo”, in Critica e documentazione 7 (Pescara), April, 1994, supplement to the monthly magazine Segno 132, pp. 14-35, in Italian and English.
Republications: Id., Tempi e forme. Una ricerca sulle arti visive contemporanee (Turin: Hopefulmonster editore, 1998), pp. 202-211.
PDF
|
1994 |
C. Limentani Virdis, “Giulio Paolini. Una tela bianca, un semplice oggetto”, in Anfione Zetoi 5, no. 10 (Venice), 1994, pp. 128-130.
|
1995 |
V. Baradel, “Un concettuale al Palazzo della Ragione”, in Op. cit. 93 (Naples), May, 1995, pp. 37-46.
|
1995 |
R. Deidier, “La lingua della visione: Calvino e Giulio Paolini”, in Id., Le forme del tempo. Saggio su Italo Calvino (Milan: Guerini Studio, 1995), pp. 135-170.
Republications: Id., Le forme del tempo. Miti, fiabe, immagini di Italo Calvino (Palermo: Sellerio editore, 2004), pp. 118-154.
PDF
|
1996 |
M. Belpoliti, L’occhio di Calvino (Turin: Giulio Einaudi Editore, 1996), pp. 38-40, 132, 159-167 (monographic chapter).
|
1996 |
D. von Drathen, “Giulio Paolini. Der blinde Blick des Sehers”, in Künstler. Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst 33, no. 7 (Munich: Weltkunst-Bruckmann Verlag, 1996), pp. 3-11, in German.
Republications: Id., Vortex of silence. Proposition for an art criticism beyond aesthetic categories (Milan: Edizioni Charta, 2004), pp. 219-230 (in English).
PDF
|
1996 |
E. Franz, “Visibilité du général. Une description de ‘Del Bello Intelligibile’, œuvre de Giulio Paolini”, in Pratiques. Réflexions sur l’Art 2 (Rennes), Autumn, 1996, pp. 34-46, in French.
Republication from Giulio Paolini. Del bello intelligibile, exhibition catalogue, Bielefeld, Kunsthalle Bielefeld, 1982, pp. 4-10 (in German).
PDF
|
1998 |
M. Bertoni, “All’incrocio di due sguardi infiniti. La scrittura e il modello. Per Giulio Paolini”, in Id., Tempi e forme. Una ricerca sulle arti visive contemporanee (Turin: Hopefulmonster editore, 1998), pp. 221-228.
|
1998 |
M. Unterdörfer, “Giulio Paolini”, in Id., Die Rezeption der Antike in der Postmoderne: der Gipsabguss in der italienischen Kunst der siebziger und achtziger Jahre (Weimar: VDG Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, 1998), pp. 48-54, 139-148 (complete list of the antique sculptures referred to in the artist’s works), in German.
|
1998 |
M. Disch, “Giulio Paolini”, in Numero Zero (Siena), Autumn, 1998, pp. 40-44.
|
1999 |
S. Bann, “Giulio Paolini”, in Rewriting Conceptual Art, edited by M. Newman and J. Bird (London: Reaktion Books, 1999), pp. 169-185, in English.
|
1999 |
M. Dalla Bernardina, “Les autoportraits de Giulio Paolini”, in Ligeia 29-30-31-32 (Paris), October 1999 - June 2000, pp. 5-11, in French.
|
2000 |
N. Bätzner, “Giulio Paolini”, in Id., Arte Povera. Zwischen Erinnerung und Ereignis: Giulio Paolini, Michelangelo Pistoletto, Jannis Kounellis (Nuremberg: Verlag für moderne Kunst, 2000), pp. 52-105, in German.
|
2001 |
V. Mauron, Le signe incarné: ombres et reflets dans l’art contemporain (Paris: Éditions Hazan), 2001, pp. 88-89, 97-101 (monographic chapter), in French.
|
2001 |
A. Rorimer, New Art in the 60s and 70s. Redefining Reality (London: Thames & Hudson), 2001, pp. 64-69 (monographic chapter), in English.
|
2002 |
S. Zuliani, “Giulio Paolini. ‘L’artista è lontano’”, in Id., Scritture dell’arte. Riflessioni Figure Incroci (Naples: Istituto Italiano per gli Studi Filosofici, La Città del Sole, 2002), pp. 75-85.
|
2008 |
G. Bertoncini, “Calvino, le ‘arti della visione’ e un colloquio a distanza”, in Id., Narrazione breve e personaggio. Tozzi, Pirandello, Bilenchi, Calvino (Macerata: Quodlibet Studio, 2008), pp. 151-165.
|
2008 |
M. Volpi, “Giulio Paolini”, in Id., L’occhio senza tempo. Saggi di critica e storia dell’arte contemporanea (Rome: Lithos Editrice, 2008), pp. 256-257.
Republication from Risonanze #2. Giulio Paolini & Fabio Vacchi, exhibition catalogue, Rome, Auditorium Parco della Musica (Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale, 2008), pp. 38, 40.
PDF
|
2009 |
A. Portesio, “‘Quello che per il pittore è la squadratura della tela, per lo scrittore è l’incipit’. L’arte di Giulio Paolini raccontata da Italo Calvino. Con un’intervista a Giulio Paolini”, in Avanguardia 14, no. 40 (Rome), June, 2009, pp. 75-84.
|
2009 |
M.F. Pepi, “Italo Calvino e Giulio Paolini. Idem: un libro, un quadro”, in Italianistica. Rivista di letteratura italiana 38, no. 3 (Pisa - Rome), September - December, 2009, pp. 143-158.
|
2011 |
V. Russo, “Giulio Paolini in Rai”, in L’uomo nero. Materiali per una storia delle arti della modernità 8, n.s., no. 7-8 (Milan - Udine), September, 2011, pp. 162-182.
|
2011 |
M. Dantini, “Gradus ad Parnassum. Giulio Paolini, ‘Autoritratto’, 1969”, in Palinsesti. Contemporary Italian Art On-Line Journal 1, no. 2, 2011, pp. 1-11.
Republications: Id., Geopolitiche dell’arte (Milan: Christian Marinotti Edizioni, 2012), pp. 89-111.
PDF
|
2012 |
E. Volpato, “Iconografie della malinconia”, in Collezioni. Volume terzo: Allestimento 2011-2013, edited by D. Eccher (Turin: GAM Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporanea and Umberto Allemandi & C., 2012), pp. 208-213 (monographic section).
|
2012 |
I. Splendorini, “Apocryphie, tautologie et vertige de la multiplication. Se una notte d’inverno un viaggiatore et l’œuvre de Giulio Paolini”, in Italies. Revue d’études italiennes 16 (Aix-en-Provence), 2012, pp. 326-347, in French.
|
2012 |
I. Bernardi, “Collezione privata (1998) di Giulio Paolini. Un’opera / un percorso dal molteplice all’uno”, in Senzacornice 4, online journal, September - October, 2012.
|
2013 |
M. Dantini, “Giulio Paolini e l’Autoritratto con il Doganiere”, in doppiozero, online journal, 27 November 2013.
Republications: “Giulio Paolini and Sgt. Pepper”, in doppiozero, online journal, 27 June 2015 (in English).
PDF
|
2013 |
J. Lageira, “Giulio Paolini. Ut pictura poesis”, in Id., Regard oblique. Essais sur la perception (Brussels: La Lettre volée, 2013), pp. 83-120, in French.
|
2013 |
G. Contessi, “Giulio Paolini e Lorenzo Lotto: frammento per Loredana Olivato”, in Il tempo e la rosa. Scritti di storia dell’arte in onore di Loredana Olivato, edited by P. Artoni, E.M. Dal Pozzolo, M. Molteni, and A. Zamperini (Treviso: ZeL Edizioni, 2013), pp. 189-191.
|
2014 |
B. Satre, “Giulio Paolini, entre fragment et fragmentation”, in influxus, online journal, 28 May 2014, in French.
Contribution to the international symposium Des temps qui se regardent: dialogue entre l’art contemporain et l’archéologie, Institut National d’Histoire de l’Art, Paris, 5-6 October 2009.
PDF
|
2014 |
T. Migliore, “Ritratti ‘portratti’. Giulio Paolini e l’identikit dell’artista”, in L’immagine che siamo. Ritratto e soggettività nell’estetica contemporanea, edited by M.G. Di Monte, M. Di Monte, and H. de Riedmatten (Rome: Carocci editore, 2014), pp. 119-134.
|
2016 |
B. Fontes Ferraz, "Italo Calvino e Giulio Paolini: Diálogos entre mídias", in RevLet Revista Virtual de Letras 8, no. 1 (Jataí, Brasil), January - July, 2016, pp. 382-396, in Portuguese.
|
2016 |
D. Soutif, “Filigranes. Giulio Paolini, le premier tableau et l’histoire de l’art”, in Les cahiers du Musée national d’art moderne 137 (Paris), Fall, 2016, pp. 72-91, in French.
Original version of the essay first published in S. Bann et al., Il passato al presente, series In tema 2 (Turin - Mantua: Fondazione Giulio e Anna Paolini and Corraini Edizioni, 2016), pp. 52-117 (in Italian and English).
PDF
|
2017 |
L. Vecere, “Giulio Paolini”, in Id., In assenza. Appunti sull’autoritratto contemporaneo (Pisa: University Press, 2017), pp. 69-85.
|
2017 |
I. Bernardi, “Giulio Paolini 1963. Un autore (ancora) sconosciuto”, in Arte italiana 1960-1964. Identità culturale, confronti internazionali, modelli americani, edited by F. Fergonzi and F. Tedeschi, proceedings of the conference organized by the Museo del Novecento and the Gallerie d’Italia-Piazza Scala, Milan, 25 October 2013 (Milan: Scalpendi Editore, 2017), pp. 38-51.
|
2017 |
N. Cullinan, “Towards a Poor Theater. Giulio Paolini’s Scenographies in the 1970s”, in TV70: Francesco Vezzoli guarda la RAI, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2017, pp. 215-234 in English, 517-529 in Italian.
|
2017 |
I. Bernardi, “Sulla soglia. Giulio Paolini e la Biennale di Venezia”, in Crocevia Biennale, edited by F. Castellani and E. Charans (Milan: Scalpendi Editore, 2017), pp. 235-245.
|
2018 |
F. Belloni, “‘Incontro al museo’ (1968) e ‘La ciminiera dorica’ (1976). Maurizio Fagiolo dell’Arco su Giulio Paolini”, in Ricerche di storia dell’arte 124 (Rome), 2018, pp. 88-99.
|
2018 |
M.G. Messina, “Strade parallele di Marisa Volpi e di Giulio Paolini, 1968-1973”, in Ricerche di storia dell’arte 124 (Rome), 2018, pp. 100-109.
|
2019 |
A. Cortellessa, “Un appuntamento mancato”, in Giulio Paolini / Giorgio de Chirico, edited by Id. (Turin: Nino Aragno editore, 2019), pp. 41-62.
|
2021 |
S. Menichini, "'La caduta di Icaro' di Giulio Paolini (1981). Uno studio iconografico”, in L'uomo nero. Materiali per una storia delle arti della modernità 17, n.s., no. 17-18 (Milan), February, 2021, pp. 162-181.
|
2021 |
M. Belpoliti, “Giulio Paolini grafico”, in Colophon 55 (Belluno), March, 2021, pp. 7-8.
|
2021 |
V. Russo, “‘Un amore per i lavori che hanno dimensione da scrittoio’”, in Colophon 55 (Belluno), March, 2021, pp. 26-29.
|
2022 |
A. Cortellessa, "I rivali invisibili. Paolini e Calvino, evoluzioni fra le cornici", in Antinomie, online journal, 6 June 2022.
Republications: Strumenti critici 2 (Bologna), May-August, 2023, pp. 257-287.
PDF
|
2022 |
L. Corrain, “Un dialogo fra il Beato Angelico e Giulio Paolini”, in Actes Sémiotiques 127, online journal, 14 July 2022.
Republications: “Giulio Paolini, ‘Noli me tangere’”, in Antinomie, online journal, 19 October 2022.
PDF
|
2022 |
D. Viva, “Giulio Paolini. Quando è il presente?”, in Doppiozero, online journal, 2 August 2022.
|
2022 |
A. Vidissoni, “Giulio Paolini e Ludwig Wittgenstein: proposte per un confronto”, in Critica d'arte 80, no. 15-16 (Lucca), July - December, 2022, pp. 33-45.
|
2023 |
E. Grazioli, “Il raddoppio. Giulio Paolini e Raymond Roussel”, in Antinomie, online journal, 10 January 2023.
|
2023 |
F. Belloni, “Il tutto nell’uno. Giulio Paolini e Jorge Luis Borges”, in Prospettiva 186 (Siena), April, 2022 [sic! June, 2023], pp. 78-87.
|
2023 |
D. Viva, “Molteplicità e ritratto: sovrapposizioni autoriali fra Italo Calvino e Giulio Paolini”, in California Italian Studies 12, no. 1 (Berkeley), biannual online journal, [October], 2023.
|
2023 |
M. Belpoliti, “Guardare. Giulio Paolini”, in Calvino A - Z (Milan: Electa, 2023), pp. 380-383.
|
2023 |
L. Canova, “Negli abissi del tempo. Giulio Paolini e Giorgio de Chirico”, in Metafisica. Quaderni della Fondazione Giorgio e Isa de Chirico 22-23 (Imola: Maretti Editore), 2023, pp. 113-133.
|
2024 |
D. Viva, “Il Pittore e il suo doppio. Giulio Paolini con Italo Calvino” , in Antinomie, collective blog, 10 January 2024.
|
2024 |
F. Guzzetti, “‘Non si trattava di elaborare degli spazi astratti’: Giulio Paolini all'Ariete, 1966”, in Spazi astratti. Interferenze fra architettura e arti a Milano 1945-1970, edited by A.V. Navone, L. Tedeschi, and S. Setti (Milan: Electa, 2024), pp. 124-137.
|
2024 |
F. Belloni, "Giulio Paolini, Giovane che guarda Lorenzo Lotto", in Arte italiana. Un percorso in cinquanta opere dal Romanticismo alla video performance, edited by A. Del Puppo (Rome: Carocci editore, 2024), pp. 209-214.
|