PDF

1967 G. Celant, “Giulio Paolini”, in Forma Nueva 14 (Madrid - Barcelona), March, 1967, pp. 63-64, in Spanish.

Republications: “Le esperienze di Giulio Paolini. Forma senza scopo e segni organizzati”, in Il lavoro Nuovo, 7 February 1967 (abridged version); “Prima della ‘pittura’, Giulio Paolini”, in Marcatrè 30-33 (Milan), July, 1967, pp. 268-269; Giulio Paolini. “Tutto qui”, exhibition catalogue, Ravenna, Pinacoteca Comunale, Loggetta Lombardesca (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1985), pp. 172-173 (with omissions); Giulio Paolini, exhibition catalogue, Rome, Galleria Nazionale d’Arte Moderna (Milan - Rome: Arnoldo Mondadori Editore and De Luca Edizioni d’Arte, 1988), p. 103; Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, pp. 204, 206, 208 (English edition).

PDF
1967 C. Lonzi, “Giulio Paolini”, in Marcatrè 30-33 (Milan), July, 1967, p. 270.

Republication from the exhibition catalogues of the artist’s solo exhibitions at the Galleria Notizie, Turin, 1965, and at the Galleria dell’Ariete, Milan, 1966.
Subsequent republications: Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, pp. 158, 160, 168, 170 (English edition).

PDF
1969 T. Catalano, “Giulio Paolini 1960-1968: il sillogismo dell’immagine”, in Flash Art 12 (Rome), [October], 1969, n. pag.
1971 G. Brizio, “Giulio Paolini ovvero ‘quam raptim ad sublimia’”, in graphicus 52 (Turin), October, 1971, pp. 36-39.
1972 M. Volpi Orlandini, “Paolini: ‘nuova confutazione del tempo’”, in QUI arte contemporanea 8 (Rome), June, 1972, pp. 57-58.

Republications: Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, pp. 384-385, 387 (English edition).

PDF
1972 G. Celant, “Item perspectiva. Opere recenti di Giulio Paolini”, in Domus 516 (Milan), November, 1972, pp. 45-48, in Italian and English.

Republications: Id., Giulio Paolini (New York: Sonnabend Press, 1972), pp. 100-112 (in Italian and English); Giulio Paolini 1960-1972, edited by G. Celant, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2003, pp. 348, 356, 374, 376, 382 (English edition, new English translation).

PDF
1973 T. Trini, “Giulio Paolini”, in Art press 4 (Paris), May - June, 1973, pp. 14-17, in French.
1973 M. Volpi Orlandini, La retina e l’inconscio. Note di arte contemporanea (Palermo: Palumbo Editore, 1973), pp. 148-151.

Expanded version of the text published in Giulio Paolini. Vedo, exhibition catalogue, Turin, Galleria Notizie, 1970.

PDF
1973  M. Volpi Orlandini, “L’artista dell’avanguardia che piace allo storico dell’arte”, in Bolaffiarte 4, no. 31 (Turin), June - July, 1973, pp. 84-87.

Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 84-86; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 62 (excerpt).

PDF
1973 T. Trini, “Giulio Paolini, un decennio”, in Data 7-8 (Milan), Summer, 1973, pp. 60-67 (part I), and Data 9 (Milan), Autumn, 1973, pp. 38-41 (part II).

Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 75-81; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 62 (excerpt); Giulio Paolini. “Tutto qui”, exhibition catalogue, Ravenna, Pinacoteca Comunale, Loggetta Lombardesca (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1985), p. 175 (excerpt).

PDF
1973 M. Calvesi, “Paolini al di là del vedere”, in Corriere della Sera, 30 December 1973, p. 13.

Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 82-84; Id., Avanguardia di massa (Milan: Giangiacomo Feltrinelli Editore, 1978), pp. 174-176; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 62 (excerpt); Giulio Paolini. “Tutto qui”, exhibition catalogue, Ravenna, Pinacoteca Comunale, Loggetta Lombardesca (Ravenna: Agenzia Editoriale Essegi, 1985), p. 176 (excerpt); Giulio Paolini, exhibition catalogue, Rome, Galleria Nazionale d’Arte Moderna (Milan - Rome: Arnoldo Mondadori Editore and De Luca Edizioni d’Arte, 1988), pp. 105-106.

PDF
1974 G. Celant, “Image of the Image”, in Art and artists 9, no. 98 (London), May, 1974, pp. 12-17, in English.

Republications: Id., Senza titolo 1974 (Rome: Bulzoni Editore, 1976), pp. 257-262 (in Italian).

PDF
1974 H. Martin, “Giulio Paolini. L’absolu est inexplicable”, in L’Art Vivant 53 (Paris), November, 1974, pp. 12-14, in French.

Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 92-94 (in French).

PDF
1975 I. Calvino, “La squadratura”, in G. Paolini, Idem (Turin: Giulio Einaudi Editore, 1975), pp. V-XIV.

Republications: Opus International 59 (Paris), May, 1976 (in French); Storia moderna dell’arte in Italia. Manifesti, polemiche, documenti, vol. terzo: II. Tra Neorealismo ed anni novanta 1945-1990, edited by P. Barocchi (Turin: Giulio Einaudi Editore, 1992), pp. 392-398 (with omissions); I. Calvino, Saggi 1945-1985, edited by M. Barenghi (Milan: Arnoldo Mondadori Editore, 1995), vol. 2, pp. 1981-1990; C. Christov-Bakargiev, Arte Povera (London: Phaidon Press, 1999), pp. 260-261 (excerpt, in English); Semiotiche della pittura. I classici. Le ricerche, edited by L. Corrain (Rome: Meltemi Editore, 2004), pp. 225-236. 

PDF
1975 G.B. Salerno, “L’invenzione di Paolini”, in Art Dimension 3 (Rome), July - September, 1975, pp. 20-22.

Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 96-98; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 63 (excerpt).

PDF
1975 R. Barilli, “Fantasmi fatti a macchina”, in L’Espresso (Rome), 7 December 1975, pp. 94-95.

Republications: Giulio Paolini (Parma: Università di Parma, Centro Studi e Archivio della Comunicazione, 1976), pp. 95-96; Id., Informale Oggetto Comportamento (Milan: Giangiacomo Feltrinelli Editore, 1979), vol. II: La ricerca artistica negli anni ’70, pp. 194-196; Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), p. 63 (excerpt).

PDF
1976 T. Trini, “Giulio Paolini. Come l’immaginario si ribella all’immaginazione”, in Data 20 (Milan), March - April 1976, pp. 88-91.

Expanded version of the text “Le sprigioni” published in Studio Marconi 3-4 (Milan), 5 February 1976, pp. 1, 3-5, and in Giulio Paolini. “Una collezione ’60/’80” (Milan: Studio Marconi, 1990), pp. 72-75.

PDF
1978 F. Menna, “Doppio ritratto (alla maniera) di Paolini”, in Studio Marconi 4-5 (Milan), 20 April 1978, p. 61.

Conversation held on 9 February 1978 at the Museo Diego Aragona Pignatelli Cortes, Naples, on the occasion of the opening of Paolini’s solo exhibition.
Republications: Giulio Paolini. Premio Bolaffi 1980 (Turin: Giulio Bolaffi Editore, 1980), p. 29; “Kunst in Europa na ’68”, exhibition catalogue, Ghent, Museum van Hedendaagse Kunst, 1980, pp. 138-139 (in Flemish), 202-203 (in Italian); Giulio Paolini. La Casa di Lucrezio, exhibition catalogue, Spoleto, Palazzo Rosari Spada (Casalecchio di Reno: Grafis Edizioni, 1984), pp. 64-65 (excerpt); “Una collezione ’60/’80” (Milan: Studio Marconi, 1990), pp. 122-123.

PDF
1980 D.A. Williams, “The eye of power. The works of Giulio Paolini”, in ZG 1 (London), January, 1980, n. pag., in English.
1980 I. Tomassoni, “Giulio Paolini”, in Flash Art 94-95 (Milan, Italian edition), January - February, 1980, pp. 5-10.
1981 H. Szeemann, “Dossier G.P.” (1980), in Id., Museum der Obsessionen (Berlin: Merve Verlag, 1981), pp. 37-43, in German.

Original version of the essay first published in Giulio Paolini, exhibition catalogue, Amsterdam, Stedelijk Museum, and Oxford, The Museum of Modern Art, 1980, pp. 1-4 (in Flemish and English).
Subsequent republications: Der Traum des Orpheus. Mythologie in der italienischen Gegenwartskunst 1967 bis 1984, exhibition catalogue, Munich, Städtische Galerie im Lenbachhaus, 1984, pp. 75-77 (in German).

PDF
1982 G. de Marchis, “Giulio Paolini”, in Thoughts and Action. Joseph Beuys, Daniel Buren, Dan Graham, Bruce MacLean, Giulio Paolini, exhibition catalogue, Tokyo, The Japan Foundation (Tokyo: Flex Co. Ltd, 1982), pp. 117-118 in Japanese, 119-121 in Italian.
1983 M. Grüterich, “Giulio Paolini”, in Eine Kunst-Geschichte in Turin 1965-1983 / Una storia d’arte a Torino 1965-1983, exhibition catalogue, Cologne, Kölnischer Kunstverein (Turin: Daniela Piazza Editore, 1983), pp. 79-82 in German, 84-88 in Italian.
1984 G. Celant, in Giulio Paolini. L’exil du cygne (Florence: Fratelli Alinari Stamperia d’Arte, 1984), in Italian and English.

Folder containing a plate printed by phototype-setting and a text by the author; expanded version of the essay published in Il limite svelato. Artista Cornice Pubblico, exhibition catalogue, Turin, Mole Antonelliana (Milan: Electa, 1981), pp. 17-18.
Subsequent republications: “Giulio Paolini et la cité de l’art” in Art press 76 (Paris), December, 1983, pp. 28-31 (in French); G. Celant, Arte dall’Italia (Milan: Giangiacomo Feltrinelli Editore, 1988), pp. 142-147 (in Italian).

PDF
1984 H. Friedel, “Der doppelte Blick”, in Der Traum des Orpheus. Mythologie in der italienischen Gegenwartskunst 1967 bis 1984, exhibition catalogue, Munich, Städtische Galerie im Lenbachhaus, 1984, pp. 72-74, in German.
1984 M. Diacono, “Le deArt et son Double: the Art of Vision” (1978), in Id., Verso una nuova iconografia (Reggio Emilia: Collezione Tauma, 1984), pp. 63-71.

Republication from Giulio Paolini. Idem (VII) regesto delle opere come modello di sei immagini teoriche, exhibition catalogue, Bologna, Galleria Mario Diacono, 1978.

PDF
1984 C. Spadoni, “Giulio Paolini”, in Figure. Teoria e critica dell’arte 3, no. 7 (Rome), 1984, pp. 92-99.
1986 R. Blouin, “Giulio Paolini. L’Image comme transcription d’elle-même / The Image as a Transcription of Itself”, in Vanguard 15, no. 1 (Vancouver), February - March, 1986, pp. 34-37, in French and English.
1991 A. Zevi, “Le repliche del naufragio / The replicas of the shipwreck”, in L’Architettura 37, no. 433 (Rome), November, 1991, pp. 906-910, in Italian and English.
1992 D. Semin, “Giulio Paolini”, in Id., L’arte povera (Paris: Museé national d’art moderne Centre Georges Pompidou, 1992), pp. 40-43, in French.
1993 S. Vertone, “Il pronome in anticamera”, in Inside Out – Museo Città Eventi, exhibition catalogue, Prato, Centro per l’Arte Contemporanea Luigi Pecci (Milan: Edizioni Charta, 1993), pp. 23-26.
1994 L. Busine, “Giulio Paolini. Doublures (extraits)”, in Digraphe 67 (Paris), February, 1994, pp. 110-123, in French.

Abridged version of the author’s essay in Id., Les Doublures de Giulio Paolini (Brussels: Édition Lebeer-Hossmann, 1986).

PDF
1994 M. Bertoni, “Giulio Paolini. Dove vedo”, in Critica e documentazione 7 (Pescara), April, 1994, supplement to the monthly magazine Segno 132, pp. 14-35, in Italian and English.

Republications: Id., Tempi e forme. Una ricerca sulle arti visive contemporanee (Turin: Hopefulmonster editore, 1998), pp. 202-211.

PDF
1994 C. Limentani Virdis, “Giulio Paolini. Una tela bianca, un semplice oggetto”, in Anfione Zetoi 5, no. 10 (Venice), 1994, pp. 128-130.
1995 V. Baradel, “Un concettuale al Palazzo della Ragione”, in Op. cit. 93 (Naples), May, 1995, pp. 37-46.
1995 R. Deidier, “La lingua della visione: Calvino e Giulio Paolini”, in Id., Le forme del tempo. Saggio su Italo Calvino (Milan: Guerini Studio, 1995), pp. 135-170.

Republications: Id., Le forme del tempo. Miti, fiabe, immagini di Italo Calvino (Palermo: Sellerio editore, 2004), pp. 118-154.

PDF
1996 M. Belpoliti, L’occhio di Calvino (Turin: Giulio Einaudi Editore, 1996), pp. 38-40, 132, 159-167 (monographic chapter).
1996 D. von Drathen, “Giulio Paolini. Der blinde Blick des Sehers”, in Künstler. Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst 33, no. 7 (Munich: Weltkunst-Bruckmann Verlag, 1996), pp. 3-11, in German.

Republications: Id., Vortex of silence. Proposition for an art criticism beyond aesthetic categories (Milan: Edizioni Charta, 2004), pp. 219-230 (in English).

PDF
1996 M. Vescovo, “Giulio Paolini”, in Cimal. Arte internacional 46 (Valencia), 1996, pp. 17-21, in Spanish and Italian.
1996 E. Franz, “Visibilité du général. Une description de ‘Del Bello Intelligibile’, œuvre de Giulio Paolini”, in Pratiques. Réflexions sur l’Art 2 (Rennes), Autumn, 1996, pp. 34-46, in French.

Republication from Giulio Paolini. Del bello intelligibile, exhibition catalogue, Bielefeld, Kunsthalle Bielefeld, 1982, pp. 4-10 (in German).

PDF
1998 M. Bertoni, “All’incrocio di due sguardi infiniti. La scrittura e il modello. Per Giulio Paolini”, in Id., Tempi e forme. Una ricerca sulle arti visive contemporanee (Turin: Hopefulmonster editore, 1998), pp. 221-228.
1998 M. Unterdörfer, “Giulio Paolini”, in Id., Die Rezeption der Antike in der Postmoderne: der Gipsabguss in der italienischen Kunst der siebziger und achtziger Jahre (Weimar: VDG Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, 1998), pp. 48-54, 139-148 (complete list of the antique sculptures referred to in the artist’s works), in German.
1998 M. Disch, “Giulio Paolini”, in Numero Zero (Siena), Autumn, 1998, pp. 40-44.
1999 S. Bann, “Giulio Paolini”, in Rewriting Conceptual Art, edited by M. Newman and J. Bird (London: Reaktion Books, 1999), pp. 169-185, in English.
1999 M. Dalla Bernardina, “Les autoportraits de Giulio Paolini”, in Ligeia 29-30-31-32 (Paris), October 1999 - June 2000, pp. 5-11, in French.
2000 N. Bätzner, “Giulio Paolini”, in Id., Arte Povera. Zwischen Erinnerung und Ereignis: Giulio Paolini, Michelangelo Pistoletto, Jannis Kounellis (Nuremberg: Verlag für moderne Kunst, 2000), pp. 52-105, in German.
2001 V. Mauron, Le signe incarné: ombres et reflets dans l’art contemporain (Paris: Éditions Hazan), 2001, pp. 88-89, 97-101 (monographic chapter), in French.
2001 A. Rorimer, New Art in the 60s and 70s. Redefining Reality (London: Thames & Hudson), 2001, pp. 64-69 (monographic chapter), in English.
2002 S. Zuliani, “Giulio Paolini. ‘L’artista è lontano’”, in Id., Scritture dell’arte. Riflessioni Figure Incroci (Naples: Istituto Italiano per gli Studi Filosofici, La Città del Sole, 2002), pp. 75-85.
2008 G. Bertoncini, “Calvino, le ‘arti della visione’ e un colloquio a distanza”, in Id., Narrazione breve e personaggio. Tozzi, Pirandello, Bilenchi, Calvino (Macerata: Quodlibet Studio, 2008), pp. 151-165.
2008 M. Volpi, “Giulio Paolini”, in Id., L’occhio senza tempo. Saggi di critica e storia dell’arte contemporanea (Rome: Lithos Editrice, 2008), pp. 256-257.

Republication from Risonanze #2. Giulio Paolini & Fabio Vacchi, exhibition catalogue, Rome, Auditorium Parco della Musica (Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale, 2008), pp. 38, 40.

PDF
2009 A. Portesio, “‘Quello che per il pittore è la squadratura della tela, per lo scrittore è l’incipit’. L’arte di Giulio Paolini raccontata da Italo Calvino. Con un’intervista a Giulio Paolini”, in Avanguardia 14, no. 40 (Rome), June, 2009, pp. 75-84.
2009 M.F. Pepi, “Italo Calvino e Giulio Paolini. Idem: un libro, un quadro”, in Italianistica. Rivista di letteratura italiana 38, no. 3 (Pisa - Rome), September - December, 2009, pp. 143-158.
2011 V. Russo, “Giulio Paolini in Rai”, in L’uomo nero. Materiali per una storia delle arti della modernità 8, n.s., no. 7-8 (Milan - Udine), September, 2011, pp. 162-182.
2011 M. Dantini, “Gradus ad Parnassum. Giulio Paolini, ‘Autoritratto’, 1969”, in Palinsesti. Contemporary Italian Art On-Line Journal 1, no. 2, 2011, pp. 1-11.

Republications: Id., Geopolitiche dell’arte (Milan: Christian Marinotti Edizioni, 2012), pp. 89-111.

PDF
2012 E. Volpato, “Iconografie della malinconia”, in Collezioni. Volume terzo: Allestimento 2011-2013, edited by D. Eccher (Turin: GAM Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporanea and Umberto Allemandi & C., 2012), pp. 208-213 (monographic section).
2012 I. Splendorini, “Apocryphie, tautologie et vertige de la multiplication. Se una notte d’inverno un viaggiatore et l’œuvre de Giulio Paolini”, in Italies. Revue d’études italiennes 16 (Aix-en-Provence), 2012, pp. 326-347, in French.
2012 I. Bernardi, “Collezione privata (1998) di Giulio Paolini. Un’opera / un percorso dal molteplice all’uno”, in Senzacornice 4,  online journal, September - October, 2012.
2013 M. Dantini, “Giulio Paolini e l’Autoritratto con il Doganiere”, in doppiozero, online journal, 27 November 2013.

Republications: “Giulio Paolini and Sgt. Pepper”, in doppiozero, online journal, 27 June 2015 (in English).

PDF
2013 J. Lageira, “Giulio Paolini. Ut pictura poesis”, in Id., Regard oblique. Essais sur la perception (Brussels: La Lettre volée, 2013), pp. 83-120, in French.
2013 G. Contessi, “Giulio Paolini e Lorenzo Lotto: frammento per Loredana Olivato”, in Il tempo e la rosa. Scritti di storia dell’arte in onore di Loredana Olivato, edited by P. Artoni, E.M. Dal Pozzolo, M. Molteni, and A. Zamperini (Treviso: ZeL Edizioni, 2013), pp. 189-191.
2014 B. Satre, “Giulio Paolini, entre fragment et fragmentation”, in influxus, online journal, 28 May 2014, in French.

Contribution to the international symposium Des temps qui se regardent: dialogue entre l’art contemporain et l’archéologie, Institut National d’Histoire de l’Art, Paris, 5-6 October 2009.

PDF
2014 T. Migliore, “Ritratti ‘portratti’. Giulio Paolini e l’identikit dell’artista”, in L’immagine che siamo. Ritratto e soggettività nell’estetica contemporanea, edited by M.G. Di Monte, M. Di Monte, and H. de Riedmatten (Rome: Carocci editore, 2014), pp. 119-134.
2016 D. Soutif, “Filigranes. Giulio Paolini, le premier tableau et l’histoire de l’art”, in Les cahiers du Musée national d’art moderne 137 (Paris), Fall, 2016, pp. 72-91, in French.

Original version of the essay first published in S. Bann et al., Il passato al presente, series In tema 2 (Turin - Mantua: Fondazione Giulio e Anna Paolini and Corraini Edizioni, 2016), pp. 52-117 (in Italian and English).

PDF
2017 L. Vecere, “Giulio Paolini”, in Id., In assenza. Appunti sull’autoritratto contemporaneo (Pisa: University Press, 2017), pp. 69-85.
2017 I. Bernardi, “Giulio Paolini 1963. Un autore (ancora) sconosciuto”, in Arte italiana 1960-1964. Identità culturale, confronti internazionali, modelli americani, edited by F. Fergonzi and F. Tedeschi, proceedings of the conference organized by the Museo del Novecento and the Gallerie d’Italia-Piazza Scala, Milan, 25 October 2013 (Milan: Scalpendi Editore, 2017), pp. 38-51.
2017 N. Cullinan, “Towards a Poor Theater. Giulio Paolini’s Scenographies in the 1970s”, in TV70: Francesco Vezzoli guarda la RAI, exhibition catalogue, Milan, Fondazione Prada, 2017, pp. 215-234 in English, 517-529 in Italian.
2017 I. Bernardi, “Sulla soglia. Giulio Paolini e la Biennale di Venezia”, in Crocevia Biennale, edited by F. Castellani and E. Charans (Milan: Scalpendi Editore, 2017), pp. 235-245.
2018 F. Belloni, “‘Incontro al museo’ (1968) e ‘La ciminiera dorica’ (1976). Maurizio Fagiolo dell’Arco su Giulio Paolini”, in Ricerche di storia dell’arte 124 (Rome), 2018, pp. 88-99.
2018 M.G. Messina, “Strade parallele di Marisa Volpi e di Giulio Paolini, 1968-1973”, in Ricerche di storia dell’arte 124 (Rome), 2018, pp. 100-109.
2019 A. Cortellessa, “Un appuntamento mancato”, in Giulio Paolini / Giorgio de Chirico, edited by A. Cortellessa (Turin: Nino Aragno editore, 2019), pp. 41-62.
2021 M. Belpoliti, “Giulio Paolini grafico”, in Colophon 55 (Belluno), March, 2021, pp. 7-8.
2021 V. Russo, “‘Un amore per i lavori che hanno dimensione da scrittoio’”, in Colophon 55 (Belluno), March, 2021, pp. 26-29.